måndag 19 januari 2009

Frozen River

Frozen River Courtney Hunt (regi, manus) 6

Det är inte alltid jag håller med. När det gäller filmjuryåsikter hör det verkligen till ovanligheterna att jag håller med, och senast underströks det under förra veckans guldbaggegala. Jag hade en hel del att invända emot, och den största besvikelsen var att juryn fullständigt förbisåg den originella och uppfinningsrika De Ofrivilliga till förmån för det etablerade och välbekanta. Jag höll inte med.

På Stockholms Filmfestival i höstas fastnade juryn för Frozen River och belönade den med en bronshäst för bästa film. Det här är en amerikansk independentproduktion enligt konstens alla regler, komplett med långsamma steel guitar-toner under förtexterna. Allt utspelar sig i gränstrakterna mellan USA och Kanada, där en mor (Ray) försöker att få tillvaron att gå ihop för sig och sina söner. Huset håller på att rasa samman, på middagsbordet står bara popcorn, och mannen har dragit till Atlantic City med en olycklig kombination av sparpengar och spelberoende i bagaget.

Av en slump kommer Ray i kontakt med en ung indiankvinna (Lila), och plötsligt yppar sig en möjlighet att göra lite snabba pengar på människosmuggling. Lila har kontakterna, Ray har en bil, och tillsammans börjar de att föra flyktingar över den frusna St. Lawrencefloden in till USA. Diskbänksrealism. Allt pekar på en katastrof.

Och det är ganska bra. Allt är välgjort och välspelat, och det är intressant att få en bild av hur livet kan te sig i ett indianrservat. Ray är en stark och hårt kämpande kvinna men är långt ifrån helgonlikt beskriven. Hennes moral är töjbar och värderingarna inskränkta, men hon går ändå att förstå och känna sympati för. Det gillar jag. Även berättandet är effektivt, med mängder av detaljer som inte ges några övertydliga förklaringar. Regissören litar på att publiken kan tänka själv.

Och ändå saknas det något. Det har gått några dagar sedan jag såg filmen, och jag har inte ägnat den många tankar. Den där verkliga glöden ville aldrig riktigt infinna sig, och mot slutet kändes det som att man tog den lätta vägen ut. Habilt, men långt ifrån mästerligt blir slutintrycket.

Så den där bronshästen skulle Frozen River inte ha fått om jag fått bestämma. Jag såg flera andra filmer som var oerhört mycket starkare. Fel film vann. Igen. Det börjar bli hög tid för mig att göra jurytjänst, så det till sist blir någon ordning på torpet.

Inga kommentarer: