söndag 23 november 2008

Mermaid

Mermaid Anna Melikjan (regi, manus) 4

Rysk historia om Alisa som föds i en stuga vid kusten som ett resultat av ett tillfälligt marint möte mellan hennes mor och en sjöman. Vi får följa henne som sexåring vid kusten – då hon drömmer om att bli ballerina – och som 17-åring i Moskva – då hon drömmer om kärleken.

Tyvärr blir det snart långtråkigt, trots enskilda inslag som är både innovativa och humoristiska. Karaktären Alisa – hela tiden i centrum – intresserar mig inte nämnvärt, och filmen utvecklas därför till föga mer än en rad udda händelser som staplas på varandra, utan att jag egentligen bryr mig om hur de hänger ihop.

Tilläggas kan dock att jag såg filmen omedelbart efter De Ofrivilliga, och att jag då var tämligen uppslukad av en fantastisk filmupplevelse. Detta gjorde knappast Mermaid rättvisa. Vidare gick åsikterna i sällskapet tvärt isär. En var förtjust, två var försiktigt positiva, en var ganska uttråkad (jag) och en somnade.

Som förfilm visades en slovensk (slovakisk?) förfilm som inte lämnade några särskilda spår.

Inga kommentarer: